EFEKTYWNA NAUKA

Wiem, że można uczyć się szybciej i wydajniej. Wiem, że istnieje wiele metod na szybką naukę, szybkie czytanie, czy zapamiętywanie. Wiem też, że wielu z Was słyszało lub czytało to tych metodach. Wiem jak przydatna jest motywacja i wiem też, że jednak nie jest konieczna. Wiem, że lepsza niż motywacja jest konsekwencja i  budowanie nawyków. Wiem jak ważne dla efektywnej nauki są sen i odpowiednia dieta. Wiem jaka to powinna być dieta. Znam trochę technik zarządzania sobą w czasie i wiem, że mogą być przydatne podczas nauki.

I tak sobie myślę, że sporo wiem i sporo chciałabym Wam przekazać. Mam tylko jeden problem. Każdy podaje jakieś metody, większość jest skuteczna. I powstaje pewien paradoks. Pod hasłem EFEKTYWNEJ NAUKI, gdzie, w moim mniemaniu, najważniejsza jest czytelność i przejrzystość, powstaje CHAOS.

Dotarło to do mnie dopiero dzisiaj, kiedy chciałam napisać o nastu krokach do efektywnej nauki. Wyszły mi 23 kroki, a temat nie został wyczerpany. I tak sobie myślę, że przecież nikt tego nie ogarnie. Przeczytacie i zaraz zapomnicie. Jeśli natomiast będę umieszczać te zagadnienia w poszczególnych postach, to ciężko będzie je sobie jakoś uporządkować w głowie i znaleźć dla siebie najważniejsze. Zaginą pośród innych postów.

I tak dotarła do mnie nieprzyjemna myśli, że próbuję przekazać Wam wiedzę o efektywnej nauce nie stosując się do zasad, o których sama piszę. Aby uporządkować sobie w głowie ten bałagan sięgnęłam po najlepsze, moim zdaniem, do tego narzędzie. Narysowałam Mapę Myśli. Jest to sposób notowania nielinearnego, pozwalający wyłapać najważniejsze zagadnienia, pogrupować je i znaleźć między nimi zależności. Usprawnia także zapamiętywanie notowanego materiału.

Poniżej zdjęcie mojej Mapy. Sam temat Map Myśli omówię na pewno w najbliższym czasie, zwłaszcza jego zastosowanie w matematyce, z którym się jeszcze nie spotkałam, a sama dopiero z tym tematem eksperymentuję. Eksperymenty te jednak uważam za udane, dlatego też chcę się nimi z Wami podzielić. Póki co zainteresowanych tematem odsyłam do źródła, czyli książki Mapy Twoich myśl T. i B. Buzana.

Poniżej umieściłam główne gałęzie mojej mapy wraz z linkami do tematów, które już poruszyliśmy. Post ten będzie na bieżąco aktualizowany w linki do nowych wpisów dotyczących efektywnej nauki, tak abyście w jednym miejscu mieli przejrzysty obraz całości materiału. Nie będę tu natomiast umieszczać linków do wpisów czysto matematycznych. Teorię i praktykę matematyczną uporządkuję, z czasem, w osobnym wpisie. Na razie jeszcze nie ma jeszcze czego porządkować 😉

Efektywna nauka:

1. Przygotowanie

Umysł:

NASTAWIENIE

SZUKAMY MOTYWACJI DO NAUKI – cz. 1

Ciało:

7 ZASAD DIETY DLA MÓZGU

2. Proces

Plan:

LOKALIZACJA

ANALIZA WYNIKÓW – CZYLI GDZIE JA JESTEM?

PLANOWANIE NAUKI – PODZIAŁ MATERIAŁU NA CYKLE

Opanowanie materiału:

9 RZECZY POTRZEBNYCH PODCZAS NAUKI MATEMATYKI

Usprawnienie

EMOCJE A NAUKA – ŁAŃCUCHOWA METODA SKOJARZEŃ

3. Utrwalenie

Powtórki

METODA SPIRALNYCH SCHODÓW

Ruch, przerwy w nauce

Mam nadzieję, że ten sposób przedstawienia materiału jest dla Was czytelny i przejrzysty. Zachęcam Was szczerze do analizowania swojego sposobu nauki i jego optymalizację. Nie wszystkie porady, czy techniki mogą wydać Wam się przydatne, nie oceniajcie jednak, zanim nie spróbujecie. Jeśli spróbujecie i Wam się nie spodoba, odpuście sobie. Nie każda metoda musi być dobra dla wszystkich. Szukajcie takich, z którymi będzie Wam po drodze, które będą pasować do Waszego stylu nauki. Nie dajcie sobie tylko wmówić, że nauka musi być żmudna, nudna i polegać tylko na ma metodzie 3Z – Zakuć, Zdać, Zapomnieć. Istnieją drogi na skróty, wystarczy je odnaleźć i używać, a nie iść, jak większość, głównymi drogami.

 

 

Dodaj komentarz