WYBRANE WZORY MATEMATYCZNE – WYKORZYSTAJ ICH POTENCJAŁ !!!

Podczas indywidualnej pracy z maturzystami zauważyłam, że część uczniów ma duży problem z korzystaniem z Wybranych wzorów matematycznych. Nie do końca wiedzą oni, co tak naprawdę się w nich znajduje i jakie zastosowanie mogą mieć umieszczone tam wzory.

Temat ten jest niezwykle istotny, ponieważ wzory te są, tak naprawdę, jedyną pomocą na jaką możecie liczyć podczas egzaminu maturalnego. Dlatego uważam, że trzeba z nich wycisnąć ile się da. Mogą być one nieocenioną pomocą dla każdego ucznia, pod warunkiem jednak, że uczeń potrafi z nich skorzystać. Teoretycznie, wiedza w nich zawarta jest wystarczająca, aby każdy, kto podchodzi do matury mógł ją zaliczyć. W praktyce jednak nie jest tak różowo, bo jak wiemy, nie wszyscy egzamin dojrzałości zdają. Dlaczego? Powodów jest kilka. Ale przede wszystkim jest to brak wprawy w używaniu tych wzorów i definicji.

Łatwo korzysta nam się ze ściąg, które sami przygotowaliśmy, bo dokładnie wiemy co i gdzie w nich jest, i rozumiemy (najczęściej) ich zawartość. Tu mamy ściągę, którą przygotował ktoś za nas, a więc musimy dobrze ją poznać, aby maksymalnie wykorzystać jej potencjał podczas egzaminu. Nie ma tu innej metody, niż praktyka. Tylko praktyka przynosi wprawę.

Fakt ten jest niby oczywisty, jednak, jak się okazuje nie dla wszystkich. Zwłaszcza nie dla wszystkich nauczycieli. W wielu szkołach uczniowie nie mogą korzystać z tablic maturalnych na sprawdzianach, nawet w klasach maturalnych (???). Nie używa się też ich na lekcji. Nie mogę tego pojąć, bo przecież teoretycznie nauczycielom powinno zależeć na jak najlepszej zdawalności matury. Ale ten temat zostawmy na razie, po co podnosić sobie za bardzo ciśnienie.

Jeśli nie należysz do grona szczęśliwców i na lekcjach matematyki w Twojej szkole właściwie nie używa się dostępnych na maturze wzorów, musisz sam/sama się za to zabrać. Podczas nauki w domu jak najczęściej korzystaj z ich pomocy. Sięgaj po wzory przy każdym zadaniu, którego nie wiesz jak policzyć. Nie mów „nie umiem”, zanim nie spróbujesz znaleźć odpowiedniego wzoru lub teorii w tablicach. Korzystaj, korzystaj i jeszcze raz korzystaj. Poznaj każdą stronę, zaznaczaj, dopisuj komentarze, rób wszystko co ułatwi Ci zapamiętanie rozkładu zagadnień, wyrobi skojarzenia danych zadań z odpowiednimi punktami we Wzorach.

Wiem jednak, jak dużym problemem w trakcie posługiwania się maturalnymi wzorami matematycznymi jest brak zrozumienia języka w nich użytego. Dodatkowo problem stanowi występowanie liter we wzorach, co jest konieczne, aby były one uniwersalne. Niestety, mózgi sporej większości osób  mają alergię na litery (co ciekawe, tylko na przedmiotach ścisłych ;)), i odmawiają zrozumienia czytanego tekstu. Jeśli jakiś wzór znamy i używaliśmy go już, to ok. Ale naprawdę niewiele osób potrafi korzystać ze wzorów i teorii bez wcześniejszego objaśnienia.

Postanowiłam więc stworzyć tłumaczenie Wybranych wzorów matematycznych, z polskiego na nasze, a może bardziej z matematycznego na polskie. Będzie to tłumaczenie tylko tego materiału, który obowiązuje na podstawie. Osoby decydujące się zdawać maturę rozszerzoną z matematyki zwykle nie mają problemów z rozumieniem języka matematycznego. Będę tłumaczyć wszystko, jak leci, tak rzeczy oczywiste, jak i te mniej, bo nie mnie oceniać, co dla kogo jest niezrozumiałe. Wy, oczywiście, nie musicie czytać całego „tłumaczenia”, a jedynie rzeczy dla Was przydatne. Podam też zastosowanie teorii na przykładach liczbowych, oraz przykładowe zadania z matur, w których wykorzystujemy omówioną teorię.

Tłumaczenie będę przygotowywać na raty, według punktów, na jakie podzielone są Wybrane wzory matematyczne. Każdy punkt z osobnym wpisie. Po nagłówkach będzie Wam łatwiej znaleźć to, czego szukacie.

W tablicach mamy 18 punktów. Część z nich odrzucamy w całości, ponieważ nie obowiązują one na maturze podstawowej z matematyki (według nowej podstawy programowej obowiązującej od 2015 roku), są to:

1. Wartość bezwzględna liczby

4. Silnia. Współczynnik dwumianowy

5. Wzór dwumianowy Newtona

13. Kombinatoryka – na podstawie nie obowiązują nas wzory kombinatoryczne, używamy jedynie reguły mnożenia i dodawania

16. Granica ciągu

17. Pochodna funkcji

Te punkty nas nie interesują. Z pozostałych punktów też wyrzucimy część materiału, ale to już w trakcie samego tłumaczenia.

Dodaj komentarz